Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
5.4.2013, Jan Vítek, recenze
Dnes se podíváme celkem na 6 domácích NAS serverů, jež mají společné především dvě věci. Jde o dvoudiskové modely, které jsou vybavené gigabitovým ethernetovým rozhraním. Své síly změří především ve výkonnostních testech, čili přenosu dat.
janmace (46) | 17.10.201311:23
Mám nasledujúcu otázku. Majú dvojdiskové NAS od Synology a QNAP hadwarový RAID radič, alebo softwarový?
Ďakujem.
Odpovědět0  0
nameless1 (90) | 17.10.201318:27
Žádný NAS, o kterém vím, nemá nejenže hardwarový, ale vůbec žádný RAID řadič. Nebo ho aspoň nepoužívá. Vše je v software.
Odpovědět0  0
Mirek_ | 4.5.201320:22
Byly u Synology testy se zapnutým SMB 2 protokolem? Není to těžko pochopitelně default, ale bez něj je to zbytečné připravení se o výkon...
Odpovědět0  0
xsys (9) | 3.5.201321:56
nemuzu nikde najit info o jakymkoliv NASu jestli umi poskytnout pristup z venku k ulozenym souborum pres http a ftp, bez hesla proste pro bezny link z mych web stranek? ­[pevnou IP a namapovany port 21 a 80 muzu mit]
Odpovědět0  0
pkolcun (75) | 6.5.20139:53
Kedze NAS ma FTP, moznost pristupovat ­"z vonku­" je vecou sietovej architektury ­- nastavenie Routra a firewallu. Treba nastavit prislusne pravidla vo firewaly popripade umiestnit NAS do DMZ aby bol viditelny cez WAN port.
Odpovědět0  0
Jura Ž | 5.4.201312:31
Zajímalo by mě jakto, že u NASů od Synology je naměřená klidová spotřeba s vypnutými disky je v testech tak odlišná od spotřeby deklarovaných ve specifikacích? 10W spec 1.8W tests.
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 5.4.201313:34
DS213+ se umí ještě hibernovat, což může následovat hned za vypnutím disků a spotřeba pak ještě o dost poklesne. Doplnil jsem do tabulky.
Odpovědět0  0
izidor1 (1) | 5.4.201310:36
Jak se vam podarilo docilit toho, ze je u Synology upload na NAS rychlejsi nez download? A to zvlaste u RAID1, kde se zapis provadi na 2 disky a cteni jen z jednoho?

Jinak RAID1 neni zalohovani, je potreba se modlit temer uplne stejne. Kdo chce mit vykon a data v bezpeci, pouziva RAID0 a zalohuje, kdo vykon nepotrebuje a nevadi mu obcasna ztrata dat, pouziva RAID1 .

Jinak pouziti samby nevadi, samba jiz davno neni nejslabsi clanek v retezci.
Odpovědět0  0
urbandan (6) | 5.4.201311:19
Ano. RAID1 neni zalohovani, to neni zadny RAID. Krom JBOD a RAID0 jsou urceny jako ochrana pred selhanim disku. Tak to vidim ja. Ono totiz nezalohujete ihned po kazde zmene cehokoliv. Takze v pripade vaseho RAID0 + zalohy, nebudu mit vsechna data ­- coz odporuje vasemu tvrzeni ­"Kdo chce mit vykon a data v bezpeci, pouziva RAID0 a zalohuje­". Snazim se vybavit si nejakou situaci, kdy by mi nevadilo o nejaka data prijit :­-­( nejde mi to.
Odpovědět0  0
petr.svec (2) | 5.4.20136:46
pokud si někdo kupuje dvou diskový nas KVŮLI VÝKONU, tak určitě nebude připojovat disk jako JBOD ani jako RAID1

protože na výkon jen RAID0 ... takže pane Vítku, Vaše výsledky jsou k ničemu, nesklamal jste

a za druhé testovat v dnešní době sambu ­(cifs­) je něco jako drbat se za pravých uchem levou rukou... pokud chce někdo profesionální výkon bude používat sambu, která má problémy s výkonem? proč by neotevřel administraci a nedoinstaloval jsi NFS ???
jo tak co je to Network File System ­-> http:­/­/cs.wikipedia.org­/wiki­/Network_File_System

jak říkám nesklamal jste, Váš test je srovnatelný s testem F35 na pražském okruhu :o)
Odpovědět0  4
Jan Vítek (3359) | 5.4.20137:05
To, že testuju NAS z hlediska výkonu, automaticky neznamená, že nastavím prostředí, které by v reálném provozu dvoudiskového serveru znamenalo modlit se na kolenou o ztrátu dat. Kdyby byly výsledky k ničemu, tak by se mezi jednotlivými modely smazaly rozdíly, nemyslíte? Ono je tomu spíše naopak, a to i díky tomu, že byly vybrané rychlé 7200RPM disky ­(přičemž do NAS se hodí spíš 5200RPM­), které dokáží svým výkonem pokrýt šířku pásma 1Gbps Ethernetu. Testy NFS můžeme pro příště zařadit, ale testy Samby samozřejmě jsou relevantní.
Odpovědět4  0
oh | 5.4.20138:34
Opravte si otáčky u těch disků, není to 5200, ale 5400 :­-)
Odpovědět0  0
pkolcun (75) | 5.4.201312:48
Tato diskusia priamo vyziva na test vykonu RAID0 vs. RAID1. Mohli by ste to v buducnosti skusit na nejakom 2dikovom NASe?
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 5.4.201313:37
Testovali jsme zde ­(ale to už je pravda starší kousek­) ­- https:­/­/www.svethardware.cz­/recenze­-d­-link­-dns­-325­-pro­-domacnost­-akorat­/33254­-5

tady zase byl proveden test se dvěma Eth. porty a Link Aggregation ­- https:­/­/www.svethardware.cz­/recenze­-qnap­-ts­-259­-pro­-chytry­-a­-vykonny­/31156­-8
Odpovědět0  0
vcr33 | 6.4.20139:31
I Váš test s nefunkční ling agregation přispěl k tomu, že doma centrální NAS nemáme. Po zápočtu nákladů na konfigurovatelný router, který má link agregation ve specifikaci, nutnosti nákupu nejlépe intel sítových karet ­(duálních­), ceny samotného 5 a více diskového NASU to skončilo rozhodnutím upgradovat PC, zakoupit bigtower, LSI HW řadič a 8 WD RED disků nakonfigurovaných do RAID 6. Vyšlo to na menší náklady a bonusem je výkonné pole ve stanici.. s zychlostmi mezi 500­-700 Mb­/s. Stanice v denní hodinu běží pořád tak jako tak, takže domácí sít obslouží. Jak pro zálohování tak pro sdílení diskového prostoru. Upřímně raději bych videl nějakou 12 diskovou SYNOLOGY s 2x 10Gb Ethernetem, ale celkové náklady by byly oproti použitému řešení enormní. Je tedy vždy velmi pečlivě zvážit použití a náklady a až poté se rozhodnout zda NAS nebo jinou alternativu. Faktem je, že největší slabinou dnešních dostupných NASů je právě rychlost konektivity.. Případně drahota pokud ji chcete řesit na 10Gb infrastruktuře.
Odpovědět1  4
TrolujícíKolemjdoucí | 7.4.201310:54
"I Váš test s nefunkční ling agregation přispěl k tomu, že doma centrální NAS nemáme.­"
"LSI HW řadič a 8 WD RED disků nakonfigurovaných do RAID 6­"
"Upřímně raději bych videl nějakou 12 diskovou SYNOLOGY s 2x 10Gb Ethernetem­"

Je mi líto http:­/­/i.imgur.com­/Dr7EVJF.jpg :­-)
Odpovědět1  0
urbandan (6) | 5.4.20137:58
Nemuzu s vami souhlasit. Vypada to, ze patrim do opacneho tabora. Kdyz uz nekdo kupuje NAS, tak ne kvuli vykonu, ale kvuli externimu ulozeni dat ­(audio ci videoteka, zalohy apod.­). Takze za me jedine RAID1, protoze budu ta data chtit zabezpecit, coz mi RAID0 neda. Prece jen tam bude rodinne album a spousta dalsich veci, o ktere nechci prijit.
Odpovědět9  0
oh | 5.4.20138:32
Také s Vámi nesouhlasím. Provozuji dvoudiskový NAS a používám RAID1.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 5.4.201310:45
Právě u dvoudiskových NASů je RAID 1 asi nejpoužívanější. Z dnešního pohledu je daleko důležitější spolehlivost. Pokud chce obojí, tzn. spolehlivost i velkou rychlost, tak se podívám po trošku lepším řešení ­(4 a více disků­).
Dvoudiskové řešení jsou ideální pro menší kanceláře kde na disk přistupuje pár jednotlivců ­(do deseti uživatelů­). A zde je stále RAID 1 nejlepší volbou. Pro domácí použití je rychlost téměř irelevantní, protože je mě docela jedno zda se fotky zapíšou za deset či patnáct vteřin. Daleko důležitější je že o fotky nepřijdu po havárii disku.
Odpovědět7  0
oh | 5.4.201317:16
Souhlasím, vystihl jste podstatu.
Odpovědět2  0
zoki | 5.4.201322:29
Kašlite na toho trotla. Tvári sa ako prezident zemegule a šíri tu svoje múdra ­(bludy­). Samozrejme, že je bežná prax RAID1, tak je logické, že sa testy robia na tomto. Taktiež samba je logická, lebo drvivá väčšina použitia je na windowsoch. Linuxáci nech si to sami otestujú a hodia výsledky na svojich stránkach. WIn 7 síce zvláda NFS, ale štandardne nie je nainštalovaná. Treba si ju doinštalovať a spustiť. Ale toto bežný spotrebiteľ asi nebude riešiť, keď k tomu môže pohodlne pristupovať cez sambu. Rozdiel vo výkone domáci užívateľ nepotrebuje riešiť. A v malých firmách si pre výkon kúpia 4­-5 diskový model.
Odpovědět3  0
john (110) | 5.4.201322:30
tak,tak, min. RAID5
Odpovědět0  0
Vladimír Pekník | 22.4.20139:24
Dobrý den pane Šveci, NAS servery, a to od těch nejlevnějších až po NASy za 1 a více mil. Kč používám už cca 8 let a musím Vám oponovat. Pokud jde o domácí NAS s dvěma disky, tak pro mne neexistuje jiná možnost než RAID1 ­- proč tam mám dva disky? Přece právě proto, abych zajistit, že budu mít data i když mi jeden disk odejde. Pokud budu chtít výkon, tak si nepořídím NAS na 2 disky ... a tím pádem určitě nebudu větší počet disků strkat do RAID0!!!
Pokud jde o CIFS, tak opět, pro domácí použití není lepší a jednodušší možnost. Ono totiž správně nakonfigurovat NFS na serveru ­(NASu­) i na přistupujících zařízeních není zrovna jednoduchá vět. Na rozdíl právě od samby, kde jsou takto vytvořené disky vidět okamžitě na téměř každém zařízení!
A pokud máte výhrady k recenzi, reps. jejímu tvůrci, tak nám, prosím, předveďte lepší a kvalitnější Vy! Rád se přijdu podívat ...
VP
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.